zondag 26 juli 2015
Sorcerer
In
de seventies wilde iedere regisseur op die jungle drum slaan. Afzakken
naar de tropen en in naam der kunst kapot gaan. En meestal werkte het
nog ook! Wie zei dat remakes altijd een sof zijn? Sorcerer is een
prachtige, mysterieuze voodoo-update van Le Salaire de la Peur. William
Friedkin kan zijn gebruikelijke voorliefde voor mannen en geweld kwijt,
in een zuivere setting die zelfs hém tot zinnelijkheid dwingt. De
openingsvignetten zijn nog classic Friedkin: kerels zwijgen en doden.
Van jihadi's in Jeruzalem – met een later goed van pas komende
basistraining – tot de mob in New Jersey. Keer op keer wordt de humane
alledaagsheid aan flarden geschoten. Zeker de expliciete zelfmoord hakt
er verdomd hard in. Daarna een 'cut' naar een Zuid-Amerikaans land. Een
film noir-hol waar foute figuren schuilen. De oil company die er de
zaakjes runt heeft een toepasselijk nazi-logo, de lokale bareigenaar was
een reichssoldat. Verder veel mooie shots van mannen in de shit. Zelfs
de vliegen vallen stil als verkoolde lijken worden uitgeladen. De
lancering van het bekende plot vond ik wat onnavolgbaar – iets met
dynamiet – maar als de kapotte koppen en wielen beginnen te draaien, mag
ook Tangerine Dream losgaan. Sfeervol pulseren in de tropische blauwe regen, en maar
hopen dat die explosieven niet hun eigen beat beginnen te slaan.
Labels:
films uit de jaren '70,
William Friedkin
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten