zondag 12 juli 2015

Scarecrow

Oudere vrouwen, en de tijd nemen. Twee elementen die me dit keer opvielen als cruciale ingrediënten van dat gouden Hollywood in de seventies-recept. Waarschijnlijk kun je daarvoor elke keer wat anders aanwijzen, dat wel natuurlijk! Toch, tegenwoordig lijken actrices almaar jonger te worden, of te blijven. In de films van Altman (en Schatzberg) hoeft dat niet zo nodig. De tijd mag zijn beloop hebben. En dat geldt dus ook voor de scenes zelf. De opening van Scarecrow toont ons bijvoorbeeld minutenlang een grauwe, haast Grieks-stoffige weg. Twee sjofele kerels pogen een lift te regelen. Maar het wil niet zo lukken. De film blijft er rustig bij, tot we Gene Hackman en Al Pacino al denken te kennen, nog vóór ze maar een echte dialoog hebben gewisseld. Hackman permanent in de weer met groene sigaren, Pacino de grapjas met het kapotte mutsje. Twee landlopers om in je armen te sluiten. Ondanks al hun gebreken. De bittere lessen des levens. Schrikraai. Schreikraai. Fellini's La Strada heeft zeker zijn sporen nagelaten, en Pacino als Pierrot is héél wat anders dan gebruikelijk. Eenmaal op pad, vormt het tweetal al snel een complementair duo. De ene bevecht zijn demonen met een hysterische lach, de ander met de vuisten. Vrouwen zorgen na jaren eenzaamheid voor kopzorgen én verlichting. 'Getting laid sure is good for my regularity'.

Geen opmerkingen: