zaterdag 18 juli 2015

Crows

'Wat is je naam?' 'Mama.' 'Grappig, mijn mama heet ook mama.' Wat wil een kind méér dan een moeder? Dit obscure Poolse pareltje kraait het van alle daken. Het is een film als een gedicht. Pure subjectivistische suggestie. Het verhaal verwaait in symboliek. Je moet er dus wel een beetje voor in de stemming zijn. Eigen inzet is een absolute vereiste. Mark Cousins noemde dit 'één van de mooiste kinderfilms ooit, die niemand heeft gezien'. Zijn tips zijn manna voor de snobs. De helft van wat ik opschreef uit zijn 'A Story of Children & Film' is spoorloos. Crows (Wrony) vond ik alleen in een aftandse kopie waar Instagram-filtershun werk onnavolgbaar hadden gedaan. Het wapperende beeld werd er haast transparant van. Of was die luciditeit toch gewoon het gevolg van de sprookjesachtige setting? We zien een aftands Pools stadje. Lege straten, oude gotische panden. Een meisje dwarrelt als silhouet naar beneden. Eerst alleen, dan met een nóg jonger meisje. 'Ik kidnap je'. Op het meisje kan ze haar grootste wens uitleven. Door een moeder te zijn een moeder te hebben. (Haar eigen moeder ís er wel, maar níet voor het meisje.) Als het jonge tweetal de zee bereikt, en in een bootje stapt, varen we zonder te varen definitief naar het land van Sendak. Waar de wilde dingen zijn. Stralend als een altaarstuk. Krr! Krrr!

Geen opmerkingen: