woensdag 5 juni 2013

Back to Stay

'And there's no need for you to cry, because I am back today, I am back to stay'. Zelden zullen de liedjes in een film zo goed hebben gepast als hier, juist om de uitvoerende artiesten. Vashti Bunyan, en Bridget St. Johns. (Van de Engelse titelsong.) Mysterieuze vrouwen die een plaat maakten, en weer verdwenen. Het Argentijnse Back To Stay zit vol met zulke wandelende raadselen. Jonge vrouwen. Zet drie stuks bij elkaar en je krijgt interne oorlogjes en een verbondenheid die bijna niet te volgen is. Daarmee is dit een bijzonder Subjectivistische film. Een heel eigen, hermetisch gesloten privé-wereld, die voor de kijker bijna niet te betreden is. Ik moest aan Grey Gardens denken, waar een moeder en een dochter in hun eigen werkelijkheid leven. Hier zijn het dus drie zusjes (al denkt 'r eentje heel typerend dat één van hen 'er niet bijhoort'). Tekenend voor de verwarring meende ik een tijdje dat er sprake was van víer zusjes. Alsof deze drie-eenheid door continu van outfits te wisselen er eentje extra suggereerde. Goed. De meisjes dwalen door hun huis, het is zomer dus bloedheet. Opwaaiende zomerjurkjes, proberen te ontspannen op een 'massage-bed' (een geweldige running gag) en een beetje naar de buurjongen gluren. De leeftijd van de meisjes is even onduidelijk als zijzelf, alsof ze eeuwig jong zijn gebleven. Langzaam krijgen we mespuntjes info uit het verleden toegeworpen (waar zijn 'de volwassenen'?) terwijl de tijd verstrijkt. Het emotioneelste moment, met hét liedje, komt te vroeg, maar echoot nét lang genoeg na.

Geen opmerkingen: