dinsdag 4 juni 2013

Café de Flore

Mij teveel pseudo-Wolkenatlas (waarover later). Twee op het eerste gezicht totaal verschillende plots worden versneden tot een larger than life-liefdesverhaal. Eigenlijk gaat het over 'bezit'. (En Freud, natuurlijk.) Elke moeder 'bezit' haar zoon, met al haar liefde. En als een man zich daaraan ontworstelt (wat hij ergens niet wil) zoekt hij een vrouw die op haar beurt hem wéér bezit. Beide elementen worden hier tegenover elkaar geplaatst. We zien het leven van een dj met zijn high school-liefje (inmiddels twintig jaar bij elkaar) én hoe een jonge moeder in het Parijs van de sixties haar mongoloïde zoontje opvoedt. De film lijkt het eerst gemakkelijk zonder de wat irritante Parijse fases te kunnen stellen. Moeder Vanessa Paradis wil koste wat kost haar zoontje een normaal – intelligent! – leven laten leiden. Dan is het verhaal rond de onsympathieke dj beter, hij vindt een 'blonde bimbo' en verlaat zijn gezin, waardoor er natuurlijk fikse crisis ontstaat. Vooral in de subtiele momenten met zijn dochters is de film zeker raak. Maar dan, richting einde, worden de twee verhaallijnen natuurlijk tóch nog verbonden – zo zonde – en krijgen we een zweverig spiritueel melodrama. Teveel gejank, teveel waan- en onzin. Een ander probleempje is dat de film zit dichtgesmeerd met liedjes; er zijn er meer dan dialogen (al was het maar omdat we elke twee minuten weer tig jaar heen en terug de tijd inschieten). Sigur Ros wordt eerst nog even smakelijk belachelijk gemaakt, maar daarna moeten we wel een heel epos uitzitten. (Met alle respect.) 'It's youuuuuuuuuuuuuuuu'.

Geen opmerkingen: