dinsdag 4 juni 2013

Oslo, 31. August

Het leven van een verslaafde bestaat op een gegeven moment enkel nog uit zwarte gaten. Eerst is daar het gat waar de drugs 'm inzuigen, en wie er vanaf wil raken moet als het ware zélf die nieuwe vertrouwde bodem onder het leven wegslaan. En voel je daarna eindelijk weer vaste grond onder de voeten dan zijn er continu mensen die opnieuw het deksel lichten: 'knap dat je bent afgekickt, now get out of my life!'... Het zit stuk voor stuk in deze uitstekende Noorse update van Le Feu Follet. Gebaseerd op dezelfde roman, al weet ik niet of de rechten kopen nu echt noodzakelijk was. De film ademt in alles 'nu'. Belangrijker: is net zo goed als de klassieker van Malle! Een man (Anders Danielsen Lie) wordt losgelaten uit de kliniek, om zijn eerste poging als herboren mens te wagen. Erg senang voelt hij zich echter niet, zo is al te zien in de woordloze opening, die later echoot in het pijnlijke einde. Tussen die 'bookends' ontmoet de man vrienden en kennissen. Het zijn er niet eens zoveel, maar die handvol lange scenes zijn bijna allemaal erg sterk, en nemen (haast sluipenderwijs) in intensiteit toe. De universitaire vriend die Proust quote doet motivatie-pogingen, en lijkt er tegen beter weten in nog in te geloven. Maar vooral de vrouwen. Poeh. De ex-verslaafde hangt als het ware met zijn nagels tegen een steile wand aan, krabbelend naar houvast, naar liefde. Maar zijn zus stuurt doodleuk een 'vervangster'. Zonder twijfel een van dé scenes van het filmjaar. Zo pijnlijk, én begrijpelijk, want het gaat hier niet om medelijden. Diep mededogen, dat wel. Ondertussen klinkt La Ritournelle van Tellier (werkt altijd) en zien we ook weer zo'n typische 'het einde is nabij' club-scene, waar Daft Punk uit de speakers knalt. Nog een keer 'ophooken', letterlijk/figuurlijk, terwijl de dag aanbreekt. De brandspuit smeult het laatste restje levensvuur.

Geen opmerkingen: