zaterdag 1 juni 2013
Tyrannosaur
Dit Britse melodrama lijkt eerder
Deens. Subtiliteit: nada. Ik had nochtans hoge verwachtingen, doordat
Tyrannosaur op de Britse Oscars o.a. Archipelago en We Need To Talk About Kevin versloeg. Jury's laten zich toch snel foppen door ellende.
Enkel de eerste scene is hier écht raak. Een opgefokte kerel (denk
Bruce Willis die op zijn oude dag alcoholist is geworden) reageert zijn
frustraties af op 'his best buddy'. Om die vervolgens sip naar huis te
moeten dragen. (En meer dan dat.) Erg pijnlijk. De dagen erna voltrekken
zich in eenzelfde patroon, in een day for night-achtig gefilterd grauwe
wereld. Een wereld die (hoe cliché) enkel letterlijk in kleur oplicht
als het in en in goede buurjongetje een praatje met de man maakt. Maar
over vaders en (surrogaat) zonen gaat het hier niet. De man belandt in
de handen van een kringloopwinkel-dame. 'So this is your world'
concludeert zij in het café. Ze is ogenschijnlijk het totale
tegenovergestelde van hem, waardoor je meteen weet dat er achter haar
façade minstens zoveel ellende moet schuilgaan. (Anders zijn ze ten
slotte niet gelijkwaardig.) Een dubbele portie voor de kijker, dus. En dan
kan Eddie Marsan in zijn trademark-rol nog zo zijn broeierige b(e)est
doen, het wordt vermoeiend en tegelijk te makkelijk, met gladde
popliedjes erdoorheen. Het einde heeft (net als het begin) een brute
wending in petto, maar wordt teniet gedaan door de plotselinge entree
van een voice-over, die er in de laatste vijf minuten nóg een tandje bovenop doet. En dat slot, kon dat met een goede advocaat
niet anders?
Labels:
films uit de jaren '10,
Paddy Considine
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten