maandag 3 juni 2013

Le Havre

Midnight in Le Havre, eigenlijk hè. Net als Woody weet Aki Kaurismäki zijn haperende carrière nog één keer aan te zwengelen, en net als Woody keert hij daarvoor terug naar Frankrijk, waar beide al eerder films hadden gemaakt. In het geval van Aki La Vie de Bohème waar hier natuurlijk aan gerefereerd wordt, en niet alleen doordat Wilms weer de hoofdrol speelt. Alles voelt aangenaam vertrouwd; de gortdroge humor (zo droog dat je hem niet in 'inkt' moet proberen te vangen), een onwaarschijnlijk leip optreden (de miniatuur Bob Dylan!) én Kati Outinen. Het is dat de film zo onwaarschijnlijk Amélie-warmbloedig is, anders had ik alleen om de oud geworden Kati wel een weemoedig potje kunnen grienen. Frans heeft ze duidelijk nooit geleerd, ze spreekt het als computerspraaksoftware. Outinen speelt de echtgenote van de professionele 'bum' Wilms, die als schoenenpoetser kleinschalige avontuurtjes beleeft. Le Havre is fenomenaal prachtig schilderachtig donkerblauw, ik moet me sterk vergissen als Kaurismäki er niet bewust wat Van Gogh-schilderijtjes in heeft weten te frutselen. De moderne tijd is aanwezig in de vorm van een Afrikaanse verstekeling. Hij arriveert met wat reisgenoten in een container (het moment dat die geopend wordt is classic Kaurismäki; de Afrikanen zitten er bij van 'oh hallo daar, we're just chillin'). De 'dorpsagent' moet de ontsnapte jongen eigenlijk arresteren, maar is dat natuurlijk niet van plan. Hij sjouwt liever rond met... een ananas! De man in het stijlvolle zwart is even lullig als Herman Finkers in zijn beste dagen. Terugkerend op de Woody-vergelijking; Kaurismäki legt het af wat betreft finesse in het verhaal. Dat heeft de diepgang van één van zijn vele geleegde whiskeyglaasjes. (Ook in de film wordt weer uitgebreid gepimpeld.) Fuck het, dacht Kaurismaki, en maakte het einde Karma-is-oke.

Geen opmerkingen: