zondag 2 juni 2013
Shame
Michael
Fassbender. Wat een acteur. Ik denk dat als die man op 500 meter van je staat je zijn
'présence' nog voelt. Intense kerel. Hier bijvoorbeeld geïllustreerd in
de uitstekende eerste tien minuten, waar we bijna zonder woorden het leven
van zijn personage zien. Flirten in de trein, werken, rukken, ad
infinitum. Seksverslaving heeft wat irritants, het is wel een
óngelofelijk luxe-probleem – zeker als de man intussen een perfect
geklede werkslaaf met genoeg vrouwelijke aandacht is – maar
tegelijkertijd: respect dat je je film erover durft te laten gaan. Zoals
alle verslavingen neemt 'the fix' gewoon de plaats in van de leegte die
heerst. De man kan zich niet werkelijk openstellen, voor wie dan ook.
Carey Mulligan doet gedurende de film steeds wanhopigere pogingen, als zuslief. Haar rol is heel, eh, Jennifer Jason Leigh-achtig. Continu
wankelend, in alle facetten. Ze zingt (expres?) net zo hopeloos. (Je
wéét dat die plaat er gaat komen nu ze met Mumford is getrouwd.)
Mulligan dreigt bij vlagen te worden weggespeeld door Fassbender, maar
dat is geen schande. Wel zonde is dat de beste scenes in de zijlijn
zitten – als je Shame ten minste als een broer/zus-verhaal ziet.
Fassbender heeft een werkelijk fantastische date (waarin hij doodleuk
zijn a-romantische gedachten uiteenzet) én ook de bittere slotfase
(beginnend in een bar) is heel sterk. Daar dwaalt hij als Tom Cruise in
een totaal gestripte variant op Eyes Wide Shut door zijn eigen
persoonlijke apocalypse. Volledig over zichzelf afgeroepen.
Labels:
films uit de jaren '10,
Steve McQueen
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten