maandag 3 juni 2013

The Grey

Als je films door middel van schilderijen zou recenseren, zou het dit keer deze moeten zijn. Het oeuvre van Friedrich is net als The Grey doortrokken van een fatalistisch soort romantiek: man versus natuur. En ook religie speelt een grote rol. (Wel met de moderne twist: God waar bent u dan?) The Grey volgt verder het recept van Weirs The Way Back - groepje mannen door omstandigheden aan de wandel - maar voegt daar wolven aan toe. Spannend! Al kan ik nauwelijks geloven dat de beesten zó agressief kunnen zijn. Ik moest denken aan een keer op familievakantie, in een Duits wolvenpark. Sneue magere roedels die zich jankend op uitgedeelde lappen vlees storten. Geen dierentuin-beesten duidelijk. De wolven komen hier in actie nádat er een vliegtuig is neergestort. We hebben eerst de passagiers leren kennen, 'aan het eind van de wereld'. Denk aan die Herzog-docu, jammer dat geen van hen een Duits accent heeft. Volgens de gedragen voice-over zouden het allemaal misfits zijn, maar when shit hits the fan blijken ze allemaal brave familiemannen. Beetje onzin wel. Liam Neeson speelt het alfa-mannetje, en doet dat goed. De overige mannen zijn allemaal even baardig en Colin Farrell-achtig, en leggen zoals in het Drs. P-liedje één voor één het loodje. Bizar genoeg blijven juist de meest anonieme over. Terzijde: als je als 'donkergekleurd medemens' een vliegtuig met blanken instapt weet je dat jíj in elk geval de crash gaat overleven. De nasleep, daar wordt het pas gevaarlijk voor jou. Maar dat geldt hier voor iedereen, want dit is een 'grim tale'. En zo hoort het ook bij wolven.

Geen opmerkingen: