woensdag 18 juni 2014

Arbitrage

Oude rotten worden moe. Richard Gere ziet er hier nog precies zo uit als tien of zelfs twintig jaar geleden, maar zijn kop lijkt met watjes gevuld. (Botox wellicht...) Zijn ogen kunnen bijna niet meer open. Alles aan deze saaie maar degelijke film moet vertrouwd voor hem voelen. Rondsjokken op een kunsttentoonstelling (Internal Affairs!) en als hoofdpersonage een shady figuur spelen. Tim Roth oogt nog een graadje uitgebluster, hij besloot daarom op de set bij te slapen, en de hele film zo verticaal mogelijk door te brengen. De detective hangt over zijn stoel als Nicolas Cage in een b-film. Grappig, maar of dat de bedoeling was. Ik had van tevoren helemaal niks over Arbitrage gelezen, waarmee de snelle en grote wending van het verhaal een echt rake en verrassende klap wordt. De film ontspoort daarna echter zelf ook – gechargeerd – want er volgt een 'kwartjes'-verhaal. Kwart van een verhaaltje hier, kwart van een dialoogje daar. Alles snel weggedraaid. De familiezaken van louche hedgefund-koning Gere worden verdeeld door Susan Sarandon en Britt Marling, waar het voor het gemak maar gewoon alleen Sarandon had moeten zijn. Detective Roth leidt teveel af met zijn ouderwetse politiefilm-tactieken, waardoor de echte financiële malversaties helemaal op de achtergrond verdwijnen. Misschien is dat wel realisme, glibberige cijfertjes. Can't touch that.

Geen opmerkingen: