zondag 8 juni 2014

Paradies: Glaube

Terug in Oostenrijk met Siedl, met het tweede deel uit zijn Paradijs-trilogie. Hier wordt de verlossing in religieus extatisch fanatisme gezocht, iets dat – hoe kan het ook anders – neerkomt op goed katholiek masochisme. Het is allemaal erg Grunberg, en soms zelfs een beetje clichérijk. (Dat de kat niet met liefde zal worden ontvangen voel je wel aankomen.) Een dame van middelbare leeftijd leeft in haar lege huisje in haar eigen christelijk ritueel. Van zweepslagen tot keyboard spelen. Biddend voor onze zonden, maar ook op pad. Het is buiten de deur dat de film tragikomisch goed wordt. De vrouw op pad met een groot beeld ('die Mutter Gott'). Ik dacht steeds dat ze met een stokbrood rondliep. Binnen dringt ze bidprentjes op. Als het meezit. In de allerbeste scene komt ze in het volledig verrommelde huis van een OCD'er. We krijgen de man nauwelijks goed in beeld, maar zelfs in de schaduw weet hij al een hele wereld op te roepen. Denk Luc de Vos, als ie bij moederlief was blijven wonen. De man heeft niks aan moeders bed veranderd, sinds ze (op die plek!) stierf. Dan moet daar dat Mariabeeld maar staan. Even later begint hij aan een rant over 'speckfleisch', en de werking der vrouwelijke hormonen. Onbetaalbaar. Bij het hoofdpersonage thuis is ondertussen een oude bekende teruggekeerd. De Asielzoeker.

Geen opmerkingen: