vrijdag 6 juni 2014

Passion

Een beetje dom. Toen ik het matige origineel Crime d'Amour had gekeken, verbaasde ik me over de aangekondigde remake van Brian De Palma. En nu heb ik 'm nog gezien ook! Ik meldde toen: 'laten we hopen dat ie de boel dan ingewikkelder én erotischer maakt.' Het eerste gebeurt juist niet, het tweede nogal berekenend (in Vijftig Tinten). Een groter probleem is dat de wederom matige Noomi Rapace de hoofdrol speelt. Kantoorbitch Rachel McAdams treft aanvankelijk de betere toon. Meer ironie, richting zedenkomedie. Later in de film wordt ze wel gedwongen dat los te laten, omdat De Palma het zelf gewoon ook niet weet. Zijn grootste fout is het omgooien van de structuur. Als Crime d'Amour íets had was het de vorm, die het einde al weggaf. Zodoende werd die noir geen maalstroom van onnavolgbare verwikkelingen, maar een 'hoe is dit zo gekomen'-verhaaltje. De Palma vertelt het dus gewoon lineair, wat het bespottelijke van de verwikkelingen enkel benadrukt. De hoekige beelden van de blauwige kantoorhel zijn creepy, maar spannend wordt het nergens. Hoeveel Hitchcock-odes kan een mens maken, Brian? Opmerkelijk is de grote rol voor production placement. Moeten we bij de bekende appel soms aan zonden gaan denken? Mooie filmwet: Rapace rijdt een auto in de prak, en prompt zien we het merk van de kar níet.

Geen opmerkingen: