dinsdag 10 juni 2014

To the Wonder

Is 2013 het jaar van de katholieke comeback? Nieuwe popi-paus, en na Seidl en Gomes alweer een vrome film. Malick is filosoof genoeg om de pastoor (Bardem) een geloofscrisis te laten beleven, maar ja, dat hoort er intrinsiek bij. Uiteindelijk krijg je toch het gevoel dat Malick in de schoot van de moederkerk is teruggekeerd, zoals je van een oude spirituele intellectueel met gevoel voor symboliek verwacht. En ja hoor, daar is devote Górecki op de soundtrack. Toch is de klassieke muziek-keuze een tandje minder afgesleten dan in The Tree of Life. Het wat kleinschaligere To the Wonder is daarmee de liefdesballade tegenover de symfonie des levens, en wat mij betreft een stuk aangenamer. Niet alles werkt, zo blijft het vrouwelijke hoofdpersonage maar dartel en verleidelijk voor de camera uit huppelen, alsof we naar een parfum-reclame kijken. Maar Malick zoekt zelfs de zelfkant op, zo is er een nauwelijks benadrukt ecologisch zij-thema. Het Koyaanisqatsi-gevoel is daarmee niet ver weg. De camera filmt dicht op de huid, we staan net als in Medium Cool mét de mensen middenin hun wereld. Op de tribune bij het honkbal, bijvoorbeeld. Een van de mooiste flitsen. De voice-overs hebben over de liefde verder niet veel bijzonders te melden, maar spreken alle talen van de toren van Babel. Het pleidooi van een vurige Italiaanse komt aan. Doe iets!

Geen opmerkingen: