zaterdag 14 juni 2014

Lore

Flauw om te benadrukken, maar de vrouwelijke blik, ze bestaat. Lore zou een WWII-film van Sophia Coppola kunnen zijn, en doet ook aan het prachtige Deutschland, Bleiche Mutter van Helma Sanders-Brahms denken. Een bepaalde zinnelijkheid die je in het genre niet snel aantreft. Oorlog gaat niet alleen over schieten en sterven, maar ook over sjouwen met een baby, en je kleren wassen in een beekje. Schoonheid en zuiverheid vormt hier sowieso een fijne metaforische rode draad. Dat er niemand voor het eerst ongesteld wordt is eigenlijk een wonder. Maar verder wordt er door de meisjes genoeg geschrobd, geboend en gekamd. Allemaal door hun raszuivere nazi-ma ingegeven, lijkt me zo. Die staat in het begin zichzelf in de spiegel te bekijken. Het is niet veel meer. De oorlog wordt verloren, d'r lijf eraan. Weg. Haar kroost moet zich vervolgens zelf redden. Ze zijn met vijf, naast twee oudere meisjes zijn er twee jongens en een nieuwe baby. Ik had de jongens achterwege gelaten, dan had het wandelen door een onwerkelijk leeg Duitsland helemaal een Picnic on Hanging Rock kunnen worden. Voor de écht mannelijke input duikt er een indringer op. Met bijzondere papieren en een bijzonder verhaal. Dat gaat broeien en schroeien. Lore zelf is fout, koppig en intens. Verraad doet pijn.

Geen opmerkingen: