dinsdag 10 juni 2014
Hitchcock
'Achter
elke grote kunstenaar staat een sterke vrouw' zo luidt het wat clichématig.
Deze film had beter Alfred & Alma geheten. Je verwacht een film over
de meester, je krijgt een prent over de midlife-crisis van zijn
echtgenote, die schijnbaar een hoop bijdroeg aan zijn carrière. Nooit
geweten, en gaandeweg de film begin je ook wel te twijfelen aan de
feitelijkheid ervan... Stiekem heeft het ook wel wat lief feministisch.
Alle goede ideeën waren eigenlijk van Alma! Helen Mirren vertolkt 'r
heel kordaat. Thuis heeft ze de touwtjes sowieso in handen, op de set
als het moet ook. Hitchcock wordt door Anthony Hopkins erg karikaturaal
neergezet. Dat werkt alleen in de toch al geacteerde meer pompeuze
passages, zoals het typische intro- en slotpraatje. Voor de rest is de
man een nogal eendimensionale viezerik. Tussen het shoppen van de
echtgenote (en haar mogelijke overspel) en Hitchcocks schranspartijen
is er maar weinig tijd om iets van Psycho te laten zien. Het wordt nooit
een kijkje achter het gordijn van de Wizard of Oz, de geheimen van het
vak blijven geheim. Het blijven citaten. Een beetje een kleinering van
de kijker. Psycho wordt gecomprimeerd tot de douchescene, en die wordt
simpelweg overgedaan met Hitchcock als “dader'. Veruit het leukste
moment is de première, met Hitchcock als The Man Who Knew The Audience.
Labels:
films uit de jaren '10,
Sacha Gervasi
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten