dinsdag 17 juni 2014

Le Passé

Een vriendin in coma, ik weet dat het serieus is, maar Farhadi maakt het in Le Passé toch te groot. De grote Iraanse plotlijntjes-jongleur begint weer ijzersterk. Een indringende zwijgende openingsscene (de glazen wand is heel symbolisch) toont twee van de hoofdpersonages. Een man is teruggekeerd uit Iran om te scheiden van zijn vrouw. Bij haar thuis – ergens in een rommelig Frans voorstadje – treft de man drie kinderen. Ook de nieuwe vriend (een Bruce Springsteen on the edge of town-achtige Tahar Rahim) komt met tegenzin aansloffen. Veel ongemak, een zwijgend haantjesgevecht. Maar ook heel intiem, zoals Le Pere des Mes Enfants. De Iraanse man moet met een van de kids in een stapelbed slapen, bijvoorbeeld. Je ruikt het nachtelijk huis bijna. (Proust!) Supergoed. Je voelt dat alle aanwezigen pijnlijke verhalen hebben, het probleem is nu juist dat Farhadi die in het tweede uur allemaal héél duidelijk gaat stellen. Het moment dat het mis begint te lopen is makkelijk aan te wijzen. De Iraanse man zit met het oudste kind – niet het zijne – op een terras info te vissen bij een werkneemster van de huidige vriend van zijn ex. (Volgt u het nog?) Dat ene zinnetje zegt het wat mij betreft. De boel wordt net even te ingewikkeld, te soapy, met een te grote nadruk op het meest gruwelijke element. Farhadi is getalenteerd genoeg om de film bovengemiddeld goed te houden, dat wel. En zijn dialogen kunnen in het beste toneelstuk mee. Ook Le Passé stemt ten slotte wél tot nadenken: is er bijvoorbeeld een aanwijzing hoe de moeder haar pols heeft geblesseerd?

Geen opmerkingen: