zondag 29 juni 2014

The Woodsman & The Rain

'He may be a zombie, but he's my only son.' Truffauts Day For Night in Japan. Met zombies dus. En houthakkers. The Woodsman is in de fraaie openingsscène zagend aan de gang als een iel mannetje met pet hem komt storen. 'Sorry we're shooting a film!'. Het kost wat tijd voor de simpele houthakker een en ander duidelijk is gemaakt. 'Kan ik wel snoeien?' En hop, daar gaat ie de boom weer in, als een mythisch wezentje uit een Takashi Miike-film. Meteen Zen-magisch. De film neemt ook daarna overal de tijd voor. Dit is zo'n komedie waarin het tien minuten wachten is op de volgende grap. Maar die is dan wél raak. Bovendien worden de stiltes met melancholie gevuld. De houthakker sluit een vriendschap met de piepjonge en bloednerveuze regisseur van de zombie-productie. Hij kan wel wat vaderlijke kordaatheid gebruiken. De twee hebben een handvol prachtige 'bonding' scenes. De mooiste is aan een eettafeltje en zorgt voor een kleine maar hartverwarmende psychologische doorbraak. Ondertussen loopt het hele dorp uit. Nadat de houthakker als eerste een rolletje heeft gekregen is het houten hek van de dam... De soundtrack maakt het af, met een paar naïeve Me and You and Everyone We Know-melodietjes. Het slot is pure transcendente traumaverwerking. J.D. Salinger would approve.

Geen opmerkingen: