maandag 30 juni 2014

Chronique d'un Été

Je meta-documentaire eindigen met groepsdiscussie, laat dat maar aan Edgar Morin over. De Franse socioloog maakte deze cinema verité-film samen met Jean Rouch. De twee viezige mannetjes duiken zelf veelvuldig op om het 'experiment' in goede banen te leiden. Begin sixties was een handzame camera iets nieuws, en zijn de norse Parijzenaars nog niet gewend aan straatinterviews. 'Bent u gelukkig?' De scenes in de fabriek behoren tot de mooiste. Renault is echt nog een lage lonen-locatie, maar voor een uitgebreide lunch hebben die Fransen altijd tijd. Gaandeweg focussen Rouch en Morin op een handjevol mensen. Een Amy Winehouse-achtige drama queen steelt de show. Een joodse vrouw houdt een beroemde monoloog over haar oorlogservaringen. Pijnlijk zijn de scenes met Landry. De donkere kerel wordt als een soort Afro-Kuifje in Europa getoond. Maar er zijn al zóveel misstanden om te bediscussiëren: de uitbuiting van arbeiders bijvoorbeeld. Later zitten de donkere jongemannen met de joodse vrouw en de crew aan tafel. 'Weten jullie wat dat nummer op d'r arm is?'... De film verscheen trouwens in 1961 in Cannes, het jaar dat de Vichy-nazi Papon zijn Parijse politietroepen een slachtpartij onder demonstranten liet aanrichten. De lijken werden in de Seine gedumpt. Andere Tijden.

Geen opmerkingen: