donderdag 5 juni 2014

Die Wand

Ik kreeg vooral zin om Zen en de Kunst van het Motoronderhoud opnieuw te lezen. Gedurende Die Wand krijgen we ten slotte ook gewoon een volledig boek te horen. Zoveel filosofische voice-over werkt beter op papier. Nu bleef er niet veel hangen.. 'Een mens kan geen dier worden, ze kukelt óver het dier heen de afgrond in', vond ik wel een mooie. Een vrouw komt tot dit soort bespiegelingen wanneer ze - in een dystopische variant op Robinson Crusoe - letterlijk onder een 'glazen stolp' belandt. Er rest haar niets anders dan de dieren in het bos, omringd door een onzichtbare grens. Ongetwijfeld een metafoor voor depressie. Na een tijdje wíl de akelig onrustig dromende vrouw helemaal geen andere mensen meer zien. (En veel pogingen om het raadsel op te lossen doet ze dan ook niet.) Het spijtige aan de film is dat alle potentiële 'situatie-spanning' alvast is geëlimineerd. Het ontdekken van de wand gebeurt via een hond, en is alleen maar eng omdat de kijker wéét dat het eraan zit te komen. De andere grote gebeurtenis van de film wordt ruim van tevoren op voice-over aangekondigd. Een beklemmende dagelijkse survival-film is het zo niet geworden. Blijven de mooie maar haast overbodige plaatjes over. De koe van Paulus Potter, de blaadjes van Altdorfer.

Geen opmerkingen: