zondag 15 juni 2014

El Último Elvis

'Oh I wish I was in the land of cotton.' Elvisje. Volgens mij is hij al decennialang slechts het icoon der losers, maar zelfs in die vorm blijft hij onverslijtbaar. In deze fijne film zag ik ineens wat hem nou die meerwaarde geeft, vergeleken met bijvoorbeeld Endemol-held André Hazes... Het is het pak. Iedere volwassen man kan het Elvis-uniform aantrekken, en zich een heupwiegende ster voelen. Zo zie je maar dat kitsch toch kan werken. Het Argentijnse El Último Elvis speelt gezellig met de arthouse-clichés, en volgt een verbluffend goede Elvis-imitator. 'God heeft me Zijn stem gegeven'. ('Ik probeer wat aan te komen', zo verklaart de dikzak zijn voorkeur voor banaan-pindakaas-sandwiches.) Maar wat verklaart hij níet vanuit het leven van zijn held? Er is enkel en alleen Elvis, en daarmee is de kerel een lekker onaangepaste egoïstische klootzak. Mister Lonely. Zelfs dochterlief heet Lisa Marie. Het scenario zadelt de twee met elkaar op, maar wie een feel good vader-dochter-film verwacht komt bedrogen uit. Het blijft bij wat korte momentjes, die bijna allemaal ook weer gewoon met de muziek van... nou ja. Het punt is duidelijk. El Último Elvis is zo'n film die de negentig door financiers geëiste minuten haalt met negen minuten slome aftiteling. Geen grote ideeën, maar de kleine 'pitch' waaruit de film bestaat wordt met veel klasse en g-a-a-a-a-l-m binnengeslagen. Ik denk dat ik Elvis As Recorded At Madison Square Garden nog eens opzet.

Geen opmerkingen: