woensdag 11 juni 2014

Stories We Tell

Sarah Polley op meta-documentaire toer, het is een verrassing. De beeldtaal is overduidelijk geïnspireerd door haar landgenoot Guy Maddin - met van die pseudo-flashbacks gefilmd met Super-8 - maar het verhaal is minder mysterieus, en nog persoonlijker. Wat begint als een nostalgisch gestemd eerbetoon aan haar vroeggestorven moeder verandert in een eigen variant op Searching For Sugar Man. (Het helemaal verklappen zou zonde zijn.) Net als Sugar Man is het daarmee typisch een 'documentaire' die de feiten zelf in een bepaalde volgorde serveert, flirtend met fictie, vol nagespeelde scenes. Het leuke is dat dit ook uitgebreid benadrukt wordt. We maken zelf het verhaal van ons leven, andere mensen zien in dezelfde feiten iets totaal anders. Geniepig is dat Sarah zelf veelal buiten beeld blijft, maar ondertussen wel als regisseur (en schrijver) bepaalt wat wij te zien krijgen. Zo heeft zij al haar talking heads onder controle! (Een parade van Feisty zusjes en emotionele broers.) Polley is als kindsterretje natuurlijk afkomstig uit een acteernest, wat garant staat voor smakelijke verhalen, en excentrieke mensen. Een begrafenis wordt zo een 'production'. 110 minuten is wel véél te lang, de stiptheid moet Polley nog van Maddin leren. Aan de andere kant, wie wil de anekdote missen van een jankende Sarah in prehistorisch kostuum.

Geen opmerkingen: