maandag 16 juni 2014

Paradies: Hoffnung

Ja, het is een échte trilogie. Dit derde deel spiegelt het eerste, waardoor het tweede deel óf het minst óf de sleutel wordt... In elk geval worden de (visuele) patronen almaar duidelijker. Hoffnung heeft de mooiste shots van de reeks. Mensen in kille rijtjes gevangen, verwikkeld in een eindeloos herhaalde activiteiten. (Koprollen, cirkeltjes rennen, polonaise door het zwembad.) De hele trilogie lijkt wel een schreeuw om 'fremdzwang'. Laat iemand ons dwingen onze lusteloze apathie achter ons te laten. (Wildeman, God, Dokter redt ons!) Van de drie vrouwen uit de reeks is de jongste het minst schuldig, en degene die het meest een vaderfiguur nodig heeft. Ze gaat hier op dieetkamp, waar ze tussen de fatsos (verbale) lesjes in intimiteit krijgt. (Net zoals haar moeder in Kenia daarover 'lag' te filosoferen...) Maar seks is eigenlijk niet wat dikke Melli nodig heeft. Ze projecteert haar onbestemde verlangen op het ultieme Grunbergiaanse Seidl-personage van de reeks. Een Saab-bezitter die het 'randje rijden' tot ultieme kunst heeft verheven. Eén millimeter verder en hij is een héél vieze crimineel. Nu is ie haast even tragisch in zijn spelletjes met het jonge meisje. Seidls mannen worstelen net zo goed. In een bijzonder grappige scene belanden de meisjes in een 'tanzbar'. Eén man ligt al laveloos aan de bar. Twee anderen bestuderen het nieuw aangekomen vlees. Danstijd!

Geen opmerkingen: