zaterdag 7 juni 2014

Fill the Void

Goochelaars en geesten. De orthodoxe joodse gemeenschap fascineert altijd. De outfits alleen al. De rabbi is met zijn rijk versierde jas een carnavalsuitvoering van een tovenaar. Ik googlede 'big jewish hat' en leerde dat die dingen Shtreimels heten. De mannen lopen erbij als levende schaakstukken. Fill The Void maakt naar meer nieuwsgierig, en zo is de film misschien ook wel bedoeld. In het begin wordt Poerim gevierd, en zie daar, twee van de personages heten Mordecai en Esther. Het drama ontstaat door hen, maar niet mét hen. (Spoiler!) Esther sterft, waarna pa met het zoontje Mordecai blijft zitten. Hij overweegt een 'move' naar België, maar de oplossing ligt dichter bij. Het jonge meisje Shira staat popelend om uitgehuwelijkt te worden in de openingsscene op een 'date' te wachten. ('Hij staat bij de zuivelsectie!') En alleen maar kijken hè. Het lijkt wel Austen... Het volgende uur zien we hoe twee mensen zachtjes richting het onvermijdelijke worden geduwd. Met wat druk van de familie, maar toch ook gewoon de stroom van het leven volgend. De soundtrack is me wat te cheesy (Orthodoxe boybandjes, ze bestaan!) maar de emoties zijn mooi klein gehouden. In het eerste echte gesprekje zit de weduwnaar zenuwachtig heen en weer te wiegen. Zo lijkt de toenadering wel een religieus ritueel.

Geen opmerkingen: