donderdag 19 juni 2014

Camille Claudel 1915

Normaal lokt een minder werk van Bruno Dumont toch een stevige reactie uit. (Dat je het idee hebt de slechtste film ooit gezien te hebben, bijvoorbeeld...) Maar Camille Claudel is schokkend saai. Gewoontjes zelfs. Misschien had Dumont dat religie-thema even te ver uitgebeend. Juliette Binoche speelt de titelrol nochtans niet onaardig. Vooral visueel is haar rol dapper. Binoche is oud en lelijk, zonder dat het overdreven wordt. Ze zit in 1915 bij de nonnen in de inrichting, geplaagd door wanen. De nonnen zijn - in tegenstelling tot wat je verwacht - lief en hulpeloos. Ze blijven die typische zachte-sector vraag stellen: 'hoe gaat het vandaag?'... Of je nou als non 24 uur in een inrichting werkt, of er opgesloten zit, maakt het eigenlijk veel verschil? Binoche's mooiste moment ontstaat tijdens het bekijken van een toneelstuk, dat door de gekken wordt geoefend. Dumont focust zoals overal doet doet rustig op Binoche. De actrice doorloopt tijdens het toneelstuk een hele reeks aan emoties. Heel eenvoudig, best intens. Maar het is een van de weinige echt goede scenes. Als de film richting einde van personage wisselt, en ruimte maakt voor diepreligieuze voice-over dwaalden mijn gedachten helemaal richting andere, aardse zaken.

Geen opmerkingen: