woensdag 4 juni 2014

The Master

'Are you a lying?' 'No.' 'Are you a liar?' 'Yes.' Kan een film tegelijkertijd saai én intrigerend zijn? Ik heb de neiging PT Anderson het voordeel van de twijfel te geven, maar aan de andere kant, had ik 'm dat al niet gegeven met There Will Be Blood? Die film bestond dan in elk geval nog uit een paar conflicten. The Master is op een vreemde manier leeg en kalm. Joaquin Phoenix speelt een tanige gek, die een paar keer flink uitbarst, maar gevaarlijk of meelijwekkend wordt ie niet. Hij is geen Shannon in Take Shelter. De marinier is een postgetraumatiseerde doler geworden, recht uit de Wereldoorlog kan hij zijn rust niet vinden in een warenhuisje. (Zelfs niet als zijn hunger for pussy gevoed wordt.) Wat later maakt The Master zijn entree. PS Hoffman kan symbool staan voor de film. Hij is achteloos goed, maar het is ook wéér een keer Hoffman in een Anderson-film. Hij had zijn definitieve vertolking in diens oeuvre al gegeven. De Scientology-achtige goeroe (één deel onzin, één deel hypnose, één deel self help-clichés) neemt Phoenix op geheel eigen wijze in behandeling. Of de therapie werkt lijkt niemand te interesseren. Zo kabbelt de film uitzichtloos, met op de achtergrond een broeierige Amy Adams, die niks met d'r rol mag doen. Jammer, want dat het hoofdpersonage zijn redding in vrouwen moet vinden, is overduidelijk.

Geen opmerkingen: