maandag 2 juni 2014

Before Midnight

Het is een klein wonder dat het derde deel uit Linklaters 'stelletje'-reeks nog zo goed kan zijn. De beste? Misschien. Film 1 met de 'romantische ontmoeting' is filmisch gezien het makkelijkste. Wie zwijmelt er nu niet graag weg bij een jong stel. Film 2 is hard werken, maar volstaat als reboot om de boel weer aan te zwengelen. En nu is het tweetal de veertig gepasseerd en nadert een midlife-crisis. De aloude vragen. Is dit het nu? Heb ik bereikt wat ik wil bereiken? Kan het nog anders, áls ik dat al zou willen? Linklater vangt de minotaurus meteen goed bij de hoorns, in een bijna Iraans aandoende eindeloze autoscene. (Copie Conforme is sowieso nooit ver weg, zeker omdat Hawke als beroemde schrijver ook heel 'meta' werkt.) Hawke ginnegappend achter het stuur, Delpy mopperend over een d'r carrière, het kroost uitgeteld achterin. Maar Hawke heeft net daarvoor zijn 'gescheiden' zoon op het vliegtuig gezet, en twijfelt. Juist dan beginnen die ambities van zijn echtgenote ineens te jeuken. Het is het begin van anderhalf uur discussiëren én leuke grapjes. Aanvankelijk nog met wat andere vakantiegasten (de film is dan op zijn meest 'tegelig') maar later - zoals gebruikelijk in de serie - wandelend met twee. In een hotelkamer wordt het echt de aloude battle of the sexes. Ik koos netjes partij voor Hawke, maar Delpy is ook niet mis. Dominant en zeer overtuigend.

Geen opmerkingen: