zondag 13 juli 2014

Anna Karenina

In 3D, by André Rieu. En dat terwijl ik dacht dat deze recente versie juist sober zou zijn. Zou de film niet op het toneel plaatsvinden? Ja en nee. Er zijn wel wat meta-geintjes, maar die zijn ingebed in een dermate weelderige Russian Ark-achtige maalstroom (en een hoop CGI) dat ze beter achterwege hadden kunnen blijven. Meer 'stage antics' dan stage. Minimalisme wordt maximalisme, en de 'third wall' wordt nergens écht gebroken. De filmkijker weet toch al dat alles nep is, voor het 'vlees & bloed-gevoel' van toneel moet je op het doek meer doen dan af en toe een coulisse laten zien. De luchtigheid van het eerste uur is opmerkelijker. Veel danspartijtjes en violen. De kleurtjes van Scorsese's Hugo. Fluffy, maar met een zekere verslavende werking. Keira Knightley is een geboren hysterica, en de manier waarop ze opbloeit en weer verwelkt is indrukwekkend. Jude Law speelt haar droge echtgenoot ingehouden en dapper lelijk. De film heeft het lastiger in de passages die níet om seks en crisis cirkelen. Iemand zal toch eens een verfilming moeten maken die de spotlights op Levin en Kitty zet. 'ILY', spelt het tweetal hier met speelgoedblokken. Ik las in lijn met de naderende tragedie: 'I lie'... Helemaal wegfilteren kun je Tolstojs weemoed nooit. Onveranderlijk onheuse mannen, onheilspellend ongedurige vrouwen.

Geen opmerkingen: