dinsdag 22 juli 2014
Ida
Zit je een keer in de bios, krijg je een film
in 4:3 formaat voorgeschoteld! Ik vond het geluid ook vrij zachtjes
afgesteld. Gelukkig was de digitale projectie wel haarscherp. Fijn, want
Ida is een film die het van de cinematografie moet hebben, en daar ook
prijzen voor kreeg. Zwart-wit, dat helpt al snel. Veel lampjes in de
duisternis, en anderszins fraai gekaderde shots in het armoedige Polen
van de jaren '60. Inhoudelijk is er hier weinig nieuws onder de zon (of
beter onder sneeuw) voor de arthouse-liefhebber. Het stille religieuze
lijden van Dreyer-gezichtjes. Een Pools nonnetje wordt vóór ze haar
geloftes doet langs een tante gestuurd, die haar meedeelt dat ze joods
is. Heel erg ontdaan lijkt het meisje niet – ze heeft haar innerlijke
rust eigenlijk al gevonden – en dat maakt de dramatische tocht die volgt
eigenlijk tot een non-plot. Hoezeer het 'crossroads'-shot ook anders
suggereert. Het is tante die door het leven wankelt. Zuipend, ooit ook
gelovige, maar dan in het heil van het communisme. Ze poogt het jonge
meisje het lichamelijke leven in te loodsen, dansend op de klanken van
John Coltrane. Het kapje van de non gaat inderdaad af, maar ze houdt
haar kopje er toch bij. Het mooiste shot kan ik niet zonder spoiler
verklappen, al is de slotuitbarsting van geweld een cliché. Een lichaam
wordt een vlek op tafel. Een zonde uitgewist. Noem het een vorm van
transsubstantiatie. Mooi.
Labels:
films uit de jaren '10,
Pawel Pawlikowski
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten