maandag 21 juli 2014

Stop Making Sense

Een uur later stond ik nog te hoppen. En dat terwijl ik de film toch echt zittend had bekeken. David Byrne is your fitness instructor! Hij rent een halve marathon, en niet enkel en place. De opbouw van de show is slim. 'Hi, I've got a tape I want to play.' Byrne begint solo, maar de moves zijn er dan al. En wat een ogen! Als manga niet al bestond, was het toen uitgevonden. Liedje na liedje krijgt Byrne steeds meer gezelschap; ik hoopte even dat ze dat tot in het oneindige vol zouden gaan houden. Er verschijnen een verlegen wiegende bassiste, een overenthousiaste percussionist slash hype man, en natuurlijk de 'Talkettes'. Twee synchroon dansende donkere dames, die ook al in 20 Feet From Stardom figureerden. De eentweetjes (of tweedrietjes) tussen Byrne en het duo zijn hilarisch. Demme deed de regie, en wisselt ook contrasten af. Veel close-ups zodat we het proces van muziek maken haast uit het oog verliezen. Puur bewegende lichamen. Nog wat magischer zijn de shots van heel ver weg. De band op een rijtje. Malle poppetjes in de ruimte. De band piekt muzikaal gezien ergens in het midden van de set met Life During Wartime en This Must Be The Place. Van mij hadden wel wat meer nummers van de Talking Heads mogen tinkelen als die laatste. Richting einde vond ik het stiekem een tikje eendimensionaal worden. Maar ach, het dikmaakpak van Byrne maakt 'm toch al tot een comic book hero. En wij strekken (mentaal) de beentjes. Terecht legendarisch.

Geen opmerkingen: