donderdag 10 juli 2014

Lost in America

'I've lost a woman. A whole woman.' Albert Brooks maakt soms grapjes waar alleen hijzelf om kan gniffelen. Echte 'private jokes'. Dat maakt zijn films sympathieker dan de eerste de beste sitcom. Het zijn niet enkel one-liners hengelend naar de lachsalvo's van een geluidsband. Lost in America neemt juist dat soort humor in de meta-openingsscene op de hak, door ons minutenlang naar een radiodiscussie te laten luisteren over komedies. De camera kruipt horror-achtig sloom dichterbij en vindt... Een kibbelend echtpaar in bed. Leuk. Brooks en Julie Hagerty zijn hun leven en huwelijk een beetje zat. Alleen Brooks' promotie kan nog redding brengen. Denkt Brooks. 'Now I can be irresponsible. I'm in a position of responsibility.' Gezien de titel mag het geen verrassing zijn dat het enigszins anders loopt. 'I've seen the future! It's a bald-headed man from New York!' Het echtpaar koopt een 'mobile home' en begint – geïnspireerd door Easy Rider – aan de tocht. Ik had er zin in. Maar zoals wel vaker is het road movie-aspect slechts schijnbeweging. Er volgen al snel uitgebreide tragikomische 'intermezzi' op toeristische plekken. En het echte 'ridin' for the feeling'-gevoel bevangt de kijker pas richting het einde. Het slot maakt wel een fijne After Hours-achtige cirkel. Precies in die context werd de film dan ook getipt door Baumbach/Gerwig.

Geen opmerkingen: