donderdag 17 juli 2014

Tokyo.Sora

David Verbeek-favoriet, kan niet missen. Aziatische arthouse. Zwijgen in liften. Dalen van skies (sora) naar de grond. Niet alleen gebeurt er niets, doordat ik de mensen ook niet echt uit elkaar kon houden (foei!) had ik vaak ook niet door met welke niemand er nu niets gebeurde... Uiteindelijk kreeg ik vooral zin om Three Times van Hsou-Hsien Hou nog eens te kijken om The Platters mee te blèren. Hou's zwijgende films zijn een stuk broeieriger. Intense smog-dampen. Tokyo.Sora is vooral mistig, zonder adembenemend te worden. In het begin kon ik het nog prima volgen. Een Chinese immigrante in Japan. Taalcursusje. Avondjes eenzaamheid, thuis en in de wasserette. Doe er een piano-muziekje bij (de eerste duikt op na een half uur) en het wordt toch al snel aandoenlijk. Kalme vastberadenheid om een leven te vinden. Tokyo.Sora is verder geen film van armoede. We zien mooie jonge vrouwen. Tekenlessen, barflies met culinaire discussies, en typische studentenbaantjes zoals flyeren. Maar de film hopt van het ene meisje naar het andere (het wie = wie was ik al dus vrij snel kwijt) en zelfs wat arthouse-clichés (ongemakkelijke toenaderingspogingen bijvoorbeeld) deden me niet meer terug het verhaal in schieten. Misschien ben ik toch teveel een Viva-lezer; dat gehalte was een stuk groter in Strawberry Shortcakes.

Geen opmerkingen: