dinsdag 15 juli 2014

The Interrupters

Diep onder zeil droomde ik dat ik bij de drogist over deze film stond te vertellen. Nog een wonder dat niemand (of ikzelf?) een stick-up pleegde. The Interrupters is van de eerste tot de laatste minuut ontzettend emotioneel. Veel tranen on screen, en thuis gaat het nét. Waar moet je in hemelsnaam beginnen met leven in de ghettos van Chicago. Hoop noch dreams. Alleen vandaag. Mensen vertrouwen elkaar voor geen cent, er is geen Leviathan, en er zijn ook geen banen die een minimale burgerlijke samenleving mogelijk maken. Wat rest is een oorlog met je laatste restje eergevoel als inzet. Enter de Violence Interrupters. Buurtwerkers die letterlijk tussen de partijen in gang staan, om zo die 'andere wang'-beweging af te dwingen. Twee van de interrupters (alledrie ex-gangstas) hebben hun eigen vaste grond gevonden in religie. Er is een islamitische powergirl die met een hoop theatraliteit het gif te lijf gaat. In groepen lijkt haar excentrieke gedrag vooral zelfbescherming, maar 1 op 1 werkt die 'touchy touchy'-mentaliteit wel. Ze slaat én knuffelt. Een Mexicaan is filmisch gezien het boeiendst. Katholicisme is gemáákt voor cinema. Eeuwig tevergeefs boeten voor die zonden. Maar mijn favoriet is een hooggestemde softie, die ooit 'in fake hasj dealde'. Hij heeft zichzelf omgevormd tot een sulletje. Zelfs zijn vrouw 'vind 'm maar een nerd'. Maar juist híj benadert de mensen het meest open. Hij kijkt hén aan, zonder masker. En dan zie je het gelaat van de ander. (Om Levinas maar weer eens aan te halen). Verantwoordelijkheid. Solomon's oordeel: 'If your expectations aren't met in me today/There is always tomorrow, or tomorrow night.'

Geen opmerkingen: