dinsdag 8 juli 2014
Jagten
Vaker
gezegd, maar ach, het is weer zo'n prachtvoorbeeld. Kinderen zijn de
nieuwe iconen. Zij kunnen niets verkeerd doen. Hoe schaarser het kroost
hoe groter het idealiseren. In Jagten wordt een
kinderdagverblijfmedewerker (Mads Mikkelsen) van misbruik beschuldigd.
Althans, een pienter kind roept uit wraak wat. En dan is bal aan het
rollen. Veruit de mooiste scene heeft niks van doen met de opgejaagde
'saint' Lukas, maar met het prima acterende meisje. Ze zit op schoot bij
moeder en biecht de waarheid op. Moeder wil het niet geloven. 'Soms wil
je dingen vergeten die wél zijn gebeurd'. Maar dat is de
rationalisering. Volgens mij kan ze niet hebben dat haar dochter heeft
gelogen en offert ze nog liever het leven van een brave volwassen kerel
op dan haar dochter te laten 'vallen'. Zo geeft de film een hoop stof om
over na te denken. Zeker met die creepy Woody Allen-case... Als film is
Jagten ook weer niet zo indringend kafkaësk als ik had gehoopt. Vinterberg heeft
teveel melodramatische effecten nodig om het personage van Mikkelsen
('lelijk' met Rouvoet-bril) te schetsen. Terwijl de plotse eenzaamheid
al had volstaan. Het scenario en het acteerwerk schieten ook tekort,
bijvoorbeeld in 'dorpschemie'. Olafs Subjectivisten-analyse (eindelijk gelezen!)
is fijn, maar áls de film over de gemeenschap gaat – en de jacht als
bindmiddel – dan had een ander perspectief beter gewerkt. Meer scenes
zoals die waarin het gezinnetje vanuit de veilige auto de geslagen hond
spot. Meta-lollig is het kasteel waar één van de weinige medestanders
van Mikkelsen woont. Blijkt er – denkend aan Festen – ook wel eens goed
volk te huizen....
Labels:
films uit de jaren '10,
Thomas Vinterberg
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten