woensdag 16 juli 2014

La Sentinelle

Met die toestand op de Krim krijgen we vast weer meer van dit soort films. Koude Oorlog-paranoia. Stangen en uitlokken. Jammer van de echte wereld, in de cinema is het altijd lekker. Meteen die seventies-sfeer. The Ghost Writer van Polanski had ook zulke momenten. Desplechin's eerste grote film (als jonge dertiger) barst van het zelfvertrouwen. Hij lijkt wel een veteraan! La Sentinelle is hoekig als een wankele boekverfilming, maar een zeker Antonioni-gevoel alles bij elkaar. Koude Oorlog betekent ook diplomaten en hun zoontjes. Mensen die tussen de regels, schaduwen en werelddelen door manoeuvreren. Het hoofdpersonage – een Sarkozy-achtig sulletje – valt precies in zo'n 'crack'. In de openingsscene reist hij met een kompaan naar Parijs. Zijn thuis is het niet. En de wereld van de upperclass (feestje met opera en cello) gaat 'm ook niet goed af. Vrouwen, idem dito. Zelden zo'n heerlijke stuntelaar gezien. Als een losbandig Frans dinnetje hem durft te vragen of ie 'nog maagd is', zegt hij doodleuk 'neen'. Hij is de enige die het gelooft. Emanuelle Devos is zwoel als de love interest numero 1. Toch is dit vooral een mannenwereld. Kameraden die geen kameraden zijn... Desplechin had de komende CSI-hype al in de smiezen. Forensische gruwelheden en geknutsel houden het plot onnavolgbaar gaande. McGuffin heeft een gezicht.

Geen opmerkingen: