dinsdag 15 juli 2014

Céline et Julie Vont en Bateau

Als Lewis Carroll en Remco Campert samen een scenario voor Tarkovsky schreven – en Tarkovsky eigenlijk Tarkovskaya heette – had je zo'n film gekregen. De nouvelle vague te Montmartre, hermetischer dan je het ooit zag. Het leven is een vurrukkuluk taalspel. Luid bejubeld door mensen als David Thomson, en inderdaad, dit is 'r een voor academici. Je kunt er wel heel gemakkelijk heel duur over doen. Er is één groot probleem. De film duurt 193 minuten. En de laatste honderd daarvan vond ik stiekem ondragelijk irritant en saai. In die 'fase' sabbelen Céline en Julie als twee moderne heksjes op snoepjes. Snoepjes die het tweetal naar een verhaal in het verhaal laten kijken. (Een bewust goedkoop doktersromannetje.) De film keert af en toe terug naar het tweetal, dat dan luid zit te smakken. Wonderluk, wonderlik. Het eerste uur is wél bijzonder, en meer Zazie voor volwassenen. De fenomenale zwijgende openingsscene duurt tien minuten. Julie achtervolgt Céline. Of was het nou omgekeerd? (Verwisselingen en verkleedpartijen zijn een rennend thema.) Hollen op hakken met het verhaal op je hielen. De vriendinnen hebben een interesse voor magie (hint!) en na wat goocheltrucs duiken de dames zelfgedrogeerd het meta-verhaal in. Een Klokhuis-sketch waarin Eva de appel met steeltje en al opvreet. Laat je niks voorschrijven. Schrijf zelf.

Geen opmerkingen: