donderdag 24 juli 2014

Gerhard Richter Painting

Wie? Gerhard Richter is een van de best betaalde moderne kunstenaars, maar ik had nog nooit van 'm gehoord... Foei. Deze docu vult de lacune met heel veel verf, want de man kijkt niet op een streek meer of minder. Het slobberende verf-gesop is haast kunstenaarsporno. Voor zijn allerbeste truc gebruikt Richter een soort glazen plaat annex gigantische zeem, waarmij hij zijn abstracte kleurstelling uitveegt. Een analoog Instagram-effect, en de doeken gaan er echt van op vooruit. Soms komt er – zelfs tot verbazing van Richter – ineens een nieuwe kleur tevoorschijn. Ontstaan in (of uit) de brij. De oude man zelf is verder het prototype van succes. Goeie dure bril en kwiek van tred. Ergens deed hij me aan Prins Bernhard denken, ook zo'n man van staal. Vanzelfsprekend heeft Richter een paar serviele assistenten en een fraaie jonge vrouw. De mens Richter toont zich maar op één momentje, als het over zijn Ossi-ouders gaat. Het gaat hier dan ook vooral om het handwerk (maquettes van mogelijke musea-expo's!) en galante inzichten. In een fragment uit de jaren '60 stelt Richter terecht dat men niet over schilderen moet spreken, want dan 'denk' je er iets bij. Schilderen is nu juist zélf een vorm van denken. Ook de worsteling met je eigen zucht naar erkenning wordt door Richter fraai verwoord. Je ploetert in je eentje, en dan waag je je de wereld in. 'Hopend dat ze het resultaat en niet de fouten zien.'

Geen opmerkingen: