vrijdag 18 juli 2014

Blood Ties

De criminele seventies houden nooit meer op, denk ik. Hoewel Blood Ties in het decennium spéélt is dat op zichzelf al zo'n cliché dat het net zo goed nu had kunnen zijn. Blood Ties blijft zo een beetje zweven in een Scorsese-fantasiewereld. Na afloop kon ik me niet eens herinneren in welke stad we waren. Leuke liedjes spotten wilde wél lukken. Janis Ian's At Seventeen en Al Wilson's You Do What You Gotta Do vallen op. Laatstgenoemde zorgt voor een aardig plot-grapje. Maar Heroin van Lou laten klinken op een junkie-momentje... Clive Owen speelt volslagen ongeloofwaardig de hoofdrol als het zwarte schaap van een criminele familie. Hij komt net uit de bak, en bezoekt meteen pa. Family first is de moraal hier ten slotte. Lastiger wordt dat met broerlief (een degelijke Billy Crudup) want die is agent geworden. De twee partijen in één familie, het komt me vaag bekend voor. Toch is het broederconflict wel wat de film aan de gang houdt. De flashback ergens na een uur lijkt inspiratieloos, maar zet het aardige slot voor. Vast het ideetje waarmee het scenario 'begon'. In de marge van het verhaal is ene Mark Mahoney hologig goed op dreef, als een soort Willy DeVille. Ik leerde wel nog wat. Ik dacht door de wielerploeg en de Bredase fabriek dat Skil een Nederlands bedrijf is. Hangt er in een garage in Blood Ties gewoon een Skil promotieklok!

Geen opmerkingen: