donderdag 24 juli 2014
Underground
Iets
totaal anders. Of niet? Het stokoude Underground begint in een donkere
metrotunnel, en ik herinner me een docente aan de UVT die haar zoontje
niet naar The Matrix liet kijken omdat er allemaal seksuele
baarmoedersymboliek in zou zitten. Cultuurwetenschappers... Underground zet de
kijker op het verkeerde been, in de openingstitels lezen we dat dit een
film over 'gewone mensen' is. Het docu-sfeertje is er ook naar. De
beelden van het Londen van eind jaren '20 zorgen al snel voor een
soezerig nostalgisch gevoel, geholpen door de romantische soundtrack.
Het metro-station hing ook toen al vol reclames, het laatste stapje de
roltrap áf en het opstapje de bus ín zijn al spannend. In een parkje
speelt een jongen schoffie een moppie mondharmonica, en alles lijkt pais
en vree. Maar als ik wat beter had opgelet had ik het drama eigenlijk
al in die eerste metro-sequentie aan kunnen zien komen. Een van de
hoofdpersonage is niet pluis. Hij schuift wel heel dichtbij die
medepassagiere! Als ze hem (zwart haar, niet al te knap) afwijst ten
faveure van een conducteur (blond, arisch, knap) is het tijd voor
eerwraak. De tweede helft van de film versnelt haast per scene, ineens
veranderen de zedige dames in Irma Vep-vamps. We krijgen James
Bond-actie. Hangend aan hijskranen! Knock out op metrosporen! Zelfs in
1928 hadden ze hun Speed al.
Labels:
Anthony Asquith,
films uit de jaren 1920
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten