zaterdag 12 juli 2014

The White Balloon

Pareltje uit de Iraanse cinema, waarvoor twee grootheden de handen ineen sloegen. Kiarostami deed het script, Panahi de regie. Alleen Makhmalbaf ontbreekt hier van de 'heilige drie-eenheid', zogezegd. The White Balloon heeft de bekende Zakmes-thematiek. Een kind dat iets wenst, een kind dat iets kwijtraakt. Een meisje wil dolgraag voor het Iraanse nieuwjaar een goudvis. Thuis in haar hofje hebben ze d'r genoeg zwemmen, maar nee het moet een nieuwe, grotere en mooiere zijn. 'Met vinnen als een witte bruid.' De taferelen rond het hofje leveren prachtig gekaderde beelden op. Moeder stofzuigend in de huiskamer, omsloten door pittoreske muren. Pa die schreeuwt vanuit de douche, dat 'er shampoo moet komen'. Zijn piepkuiken zeurt zoals alleen kinderen kunnen, en na een interventie van haar 'ik ben belangrijk'-broertje gaat ze op weg, gewapend met 500 toman. Het is het begin van een obstakelkoers, langs derwisjen en mopperige winkeleigenaars. De Iraanse samenleving barst van de kleuren en etniciteiten. Oude blanke dametjes, Aziatische jongetjes, zingende Afrikanen. Ik voelde me helemaal thuis. Cruciaal is de volslagen onsentimentaliteit van de film. Kinderen zijn egoïsten, volwassenen klierkoppen. Zo moet het ook zijn. Noem het de spiegel, of de cirkel van het leven. Het einde is geen einde, maar een nieuw begin.

Geen opmerkingen: