woensdag 9 juli 2014
Models
Seidl en modelllen. Dat
het geen pretje wordt weet je van tevoren. Net na die Paradies-trilogie
was er voor mij duidelijk nog niet genoeg 'hersteltijd' overheen gegaan.
Poeh, wat is deze film weer cynisch en bitter. De beste momenten
kunnen zó als provocerende installation art het museum in. De
openingsscene bijvoorbeeld. Een vrouw zit in een dure badkamer voor de
spiegel. Haar hoofd gaat precies schuil achter de spiegel. Letterlijk
een creepy gezicht. De totale anonimisering, hoe hard ze ook 'ich liebe
dich', tegen zichzelf schreeuwt. Medelijden met de modellen heeft Seidl
terecht niet. De dames aan de onderkant van het modesegment zijn van een
verbijsterende oppervlakkigheid. Veel parties, veel coke, en vooral
veel 'hoe zie ik eruit?'. Op werkelijk élk ontoepasselijk en onpasselijk
moment. In tal van scenes wordt de camera ingenieus zelf de spiegel. Zo
kijken de dames recht in het gezicht van de kijker, náár zichzelf.
Ongemakkelijk is er een understatement bij... Op een gegeven moment was
ik wel murw gebeukt door het kotsen en zuipen. Maar net toen ik peinsde
dat er toch wel erg weinig modellenwérk in de film zat breekt er een
nieuwe faseaan. Screentests met piepjonge meisjes, en een
'test' bij een vunzige fotograaf (what else). De film eindigt met
ijskoude handen én een ijskoude lach in bed. Het slot van De Stilte rond Christine M, maar dan anders.
Labels:
films uit de jaren '90,
Ulrich Seidl
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten