maandag 14 juli 2014

Black Peter

Het is weer schateren geblazen met deze vroege Forman. De ironische Praagse Lente-films behoren tot mijn favoriete zwarte komedies. Black Peter is de droogste van allemaal. Voor de lol volstaat hier vaak al de slapstick-mimiek van de jonge Tsjechische mannetjes in hun zoektocht naar zingeving. En vrouwen. Natuurlijk. We zijn in Tsjechië, het Nederland van Midden-Europa. De beste politieke grap zit aan het begin. Petr – een dommig ogende kereltje a la Lionel Messi – heeft een nieuw baantje in de supermarkt. De manager zegt: 'we vertrouwen onze klanten voor 100%', maar om proletarisch winkelen te voorkomen houden we ze tóch scherp in de gaten.' Petr doet zijn best, maar wordt al snel teruggeroepen door de manager. 'Waarom heb je dat supermarkt-uniform aan, je moet juist níet opvallen, oen!'. Nou ja, lijkt me duidelijk hè. (En later achtervolgt onze supermarkt-KGB'er op hilarische wijze de verdachte. Heel Praag door.) Buiten werktijd zit Petr achter de Tsjechische power puff girls aan. Bijvoorbeeld op een dansbal. (Denk aan The Firemen's Ball.) Op het feestje benadert Forman Japans absurdisme. Eindeloze dialogen die enkel over hoe je 'hoi' zegt gaan... 'AHOY!' Maar vergis je niet. Tussen de meligheid en maffe dansmoves zit ook genoeg dronken tristesse. En het slot steekt compleet verrassend Les Quatre Cents Coups naar de koruna.

Geen opmerkingen: