maandag 14 juli 2014
Black Peter
Het is weer schateren geblazen met
deze vroege Forman. De ironische Praagse Lente-films behoren tot mijn
favoriete zwarte komedies. Black Peter is de droogste van allemaal. Voor
de lol volstaat hier vaak al de slapstick-mimiek van de jonge
Tsjechische mannetjes in hun zoektocht naar zingeving. En vrouwen.
Natuurlijk. We zijn in Tsjechië, het Nederland van Midden-Europa. De
beste politieke grap zit aan het begin. Petr – een dommig ogende
kereltje a la Lionel Messi – heeft een nieuw baantje in de supermarkt.
De manager zegt: 'we vertrouwen onze klanten voor 100%', maar om
proletarisch winkelen te voorkomen houden we ze tóch scherp in de
gaten.' Petr doet zijn best, maar wordt al snel teruggeroepen door de
manager. 'Waarom heb je dat supermarkt-uniform aan, je moet juist níet
opvallen, oen!'. Nou ja, lijkt me duidelijk hè. (En later achtervolgt
onze supermarkt-KGB'er op hilarische wijze de verdachte. Heel Praag
door.) Buiten werktijd zit Petr achter de Tsjechische power puff girls
aan. Bijvoorbeeld op een dansbal. (Denk aan The Firemen's Ball.) Op het
feestje benadert Forman Japans absurdisme. Eindeloze dialogen die enkel
over hoe je 'hoi' zegt gaan... 'AHOY!' Maar vergis je niet. Tussen de
meligheid en maffe dansmoves zit ook genoeg dronken tristesse. En het
slot steekt compleet verrassend Les Quatre Cents Coups naar de koruna.
Labels:
films uit de jaren '60,
Milos Forman
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten