zondag 13 juli 2014

L'Hiver Dernier

Vaak is het platteland wel erg idyllisch in de cinema. Daarom is het goed dat L'Hiver Dernier die wereld van een andere, duistere kant laat zien. De Laatste Boer. Hij sterft uit. In het mistige Franse groen sappelt een jonge kerel. Pa is dood. De boerderij is vervallen. En de koeien worden nog op die ouderwetse manier 'gehouden'. Als koeienherder. De moderne cowboy. L'Hiver Dernier is pure arthouse. Geen teksten, onderdrukte emoties, en letterlijk nauwelijks licht. (Boven Is Het Stil!). In de mooiste scene babbelt de jongen met zijn vriendin. Het meisje verzorgt de vogels en staat achter een hek. Twee paar handen grijpen elkaar door de tralies heen. Een zeldzaam momentje van contact, want verdere hulp wordt door de boer geweigerd, terwijl de moderne tijd hem aan alle kanten inhaalt. In een gewiekst shot hangt hij aan zijn geweer, als ware hij Jezus aan het kruis. Zuslief is een LVB'er (of gewoon Shining-gek geworden), de medecowboys uit de coöperatie beginnen te morren. En de jongen dwaalt als een vreemde door zijn eigen dorp. Zijn vriendin zegt: je moet hier weg, en het is alsof de film na die woorden zelf ook afscheid neemt. Het laatste half uur is vervreemdend leeg. De prima muziek van DAAU dissoneert stemmig, maar mijn gevoel werd opgeslokt door de duisternis.

Geen opmerkingen: