woensdag 16 juli 2014

Gabrielle

De wereld van de verstandelijk gehandicapte is klein en intens. Ik heb een oom met het syndroom van Down die erg van zingen houdt. Op een avond tokkelde ik op de banjo en mijn oom zong valser en emotioneler dan Jandek de hits van Frans Bauer. En het Wilhelmus... Gabrielle en de andere VB'ers van haar woongroep hebben 'ietwat' meer talent. Ze gaan dan ook een concert gegeven met de Quebecoise charmezanger Robert Charlebois. Met de liefdesliedjes komen ook de vlinders. Gabrielle wil een vriendje! En een appartement. Een emotioneel mijnenveld natuurlijk, niets pijnlijker dan de beperkte die tegen grenzen aanloopt. Maar liefde dát zou toch moeten kunnen? Mijn oom is in elk geval aan de vrouw in de woongroep. Al hebben ze soms ruzie 'als ie niks mag van haar'. Ik bedoel maar. De zus van Gabrielle is een 'pusher' en een dromer. Gabrielle moet alles kunnen. De moeder van het vriendje heeft het er maar lastig mee, en is juist een 'beschermer'. Wat later verwijten beiden elkaar dat de gehandicapte van de andere partij niet is gesteriliseerd! Zo'n film dus. Hard, eerlijk en lief. Op zoek naar de middenweg. Omarm de beperking zonder ontkenning en zie het bijzondere. De muziek, dáár kan alles. 'Je suis un gars ben ordinaire/J'fumerais du pot, j'boirais de la bière/J'ferais de la musique avec le gros Pierre.'

Geen opmerkingen: