donderdag 24 juli 2014

My 20th Century

Vrouwelijke regisseurs zijn al zeldzaam, maar het lijkt wel alsof ze maar één goede film mógen misschien. Het zal wel een hersenspinsel van me zijn, maar ook bij Enyedi zie ik op Wikipedia weer een hele rij films waarvan er maar één een eigen artikel heeft. Zou de rest werkelijk zoveel minder zijn, of onterecht genegeerd? Het Hongaarse My 20th Century won de Gouden Camera in Cannes en haalde de NY Times 1000 Best Movies almanak. Toch kostte het me jaren de film te 'vinden'. Ook dat zegt iets. Wellicht ook inhoudelijk, want My 20th Century is geen gemakkelijke kost. In een Ophuls via Guy Maddin-achtige beeldtaal zwiert Enyedi door het fin de siecle. Zien we daar Tolstoj in een oud filmpje? Edison vormt de anker van het 'verhaal', overigens gewoon vertolkt door een Hongaar. De magie van filmtovenaar Edison wordt bejubeld, alsof hij de versnelling van de modernisering inzette. Naast het wetenschappelijke optimisme is de film echter ook smakelijk anarchistisch-feministisch. Een 'intergalactische' sterrentweeling zorgt voor girl power. De spirit van de sixties, maar met ruimte voor ironie. Een man houdt een spreekbeurt voor Vereniging van Feministen, waarin hij de 'a-logica' van de vrouw 'bewijst'. Inclusief 'verhelderende' reproducties van seksuele organen...

Geen opmerkingen: