donderdag 17 juli 2014

Les Parapluies de Cherbourg

Het wielerpeloton deed onlangs Cherbourg aan. Wuyts: 'Bekend van Les Demoiselles de Cherbourg!' De Cauwer: '…'. Wuyts: 'Nee wacht, het was Demoiselles de Rochefort. Ik bedoel Les Parapluies de Cherbourg. Die kennen de mensen wel.' De Cauwer: '…'. Ik had Parapluies ook nog niet gezien. Pracht van een toepasselijk woord wel hoor. Het klapt zelf al open en begint te zingen. Para-plOE-IE! En zingen is wat de mensen doen in deze musical van Jacques Demy. Alles is Zang. Een technisch hoogstandje om paraplu voor in te klappen en je hoed voor af te nemen. Word je wel nat van de vele buien die Cherbourg teisteren. Gene Kelly is er niet(s) bij. En eerlijk gezegd kon de film hem wel gebruiken. Er klinken in Cherbourg erg veel schelle vrouwenstemmen. Doe mij maar wat gebromde en gedanste melancholie. Zoals het een fijne musical betaamt is de opening wél sterk. Garagemonteurs die over opera zingen. 'Ik houd niet van al dat gezang, geef mij maar de ciné'. Ha! Deneuve is de begeerde ice queen, Castelnuovo de lover die naar een oorlog vertrekt. Als de oproept net is gekomen zweven de twee in wanhoop door de straten. (Demy zal ze wel op een karretje hebben gezet.) De tweede helft van de film had wat ironischer gemogen. Het einde is wel fenomenaal. Geen regen, maar sneeuw. En de tristesse van kerst op een Hopperiaans tankstation.

Geen opmerkingen: