woensdag 9 juli 2014

Jack Goes Boating

'Horses running free, carrying you and me', kreunt Cat Power, tijdens de catharsis, terwijl Philip Seymour Hoffman zich heeft opgesloten in de badkamer. Buiten staan zijn vrienden met de moed der wanhoop 'positive vibes' te zingen. Ja, het regiedebuut van Hoffman is akelig toepasselijk. De onzekere lobbes die zichzelf ten gronde richt speelt zijn 'trademark'-rol. En het gaat 'm weer nét iets te goed af... Jack Goes Boating is verder standaard Amerikaanse indie. Lief en niet al te schurend. In dit type films twijfelen we nooit aan een gelukkig einde. Hoffman – met onafscheidelijk mutsje – woont in de kelder van zijn oom, werkt als chauffeur en heeft precies één vriend. John Ortiz loopt erbij als een klassieke Hollywood-ster, zo ergens tussen Gable en Grant. Hij heeft van zijn 'best friend' een projectje gemaakt. Jack moet aan de vrouw! Vanzelfsprekend vlucht Ortiz daarbij weg voor iets anders. En het is juist in dat lijntje – met zijn eigen vrouw – dat de film wat rake stiltes laat vallen. De andere gaatjes worden gevuld met teveel Fleet Foxes en Grizzly Bear (in deze film bijna identieke bands...) én met Jack's love interest. Amy Ryan loopt ook al met een mutsje rond, dat functioneert als een schild: raak me niet aan, kijk me niet aan. Als de petjes af gaan wordt de film nog best emotioneel. Maar nergens zo erg als rond die badkamer. Zeker gezien wat er daarna op tafel komt. Jack past. Hij wél. Dán wel.

Geen opmerkingen: