dinsdag 15 juli 2014

Outrage

B-films, zoals de melodramas van RKO, plachten nog wel eens een taboetje te slechten. Outrage is een van de eerste films over die over een verkrachting gaat, vanuit vrouwelijk perspectief. Mala Powers wordt ook vóór de gruweldaad al omringd door overijverige, creepy en bezitterige mannen. Zowel haar pa als haar vriendje kun je daar rustig toe rekenen. Het onvermijdelijke van wat er gaat komen wordt zo erg unheimisch. Tegenstribbelen lijkt zinloos. Alsof je het maar beter kunt laten gebeuren. Daarna neemt het hoofdpersonage een dappere keuze, die Simone de Beauvoir zou waarderen. Powers gaat weg uit haar vertrouwde leventje, en gaat op eigen wankele benen staan. De reisfase is weer eens erg kort, maar ook de eerste scenes in een nieuwe omgeving zijn sterk. The working life op een sinaasappelplantage. Opnieuw zijn er natuurlijk genoeg mannen die d'r willen. De vreemdste en meest intrigerende rol is voor Tod Andrews. Hij combineert op zijn Christopher Lasch linkse ideeën met diepe religiositeit, én een wat ongemakkelijk paternalistisch conservatisme, waaraan de film dan toch niet helemaal kan ontsnappen. Voor de beeldtaal grijpt regisseur Ida Lupino terug op oude tijden. In die stomme cinema (M!) broeide het seksuele gevaar toch altijd al sterk. Alsof juist taal het beest op afstand kan houden.

Geen opmerkingen: