donderdag 10 juli 2014

Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles

Er zit in Breda een kinderdagverblijf met de naam Woelewippie naast een bordeel. Echt waar. De vrouw die op het beroemdste adres uit de arthouse-filmgeschiedenis woont is eveneens van beide markten thuis. Jeanne ontvangt thuis één klant per dag, en af en toe past ze op een baby. Ook het huishouden wordt tiptop in orde gehouden. Zo vervult Jeanne de drie rollen die een vrouw van oudsher kan (en mag?) vervullen. Alleen liefst niet tegelijk natuurlijk! De film bekritiseert indringend traag deze onmogelijke en ondergewaardeerde evenwichtsact. Heel seventies-politiek moeten we 'r verder niet over gaan doen. In de stilte van het lege appartement heerst de film áls film. Het eerste half uur is onnavolgbaar emotioneel. De simpele dagelijkse dingetjes worden met een ambachtelijke precies volbracht. Het geschuifel door het huis, het deponeren van het verdiende geld. (De po-achtige geldpot alleen is al een essay waard, net als de lift.) Het blauwige licht van het verkeer schijnt omineus in de huiskamer, waar Jeanne en zoon naar de radio luisteren. De afgemeten trips naar buiten vormen een memorabel tijdsbeeld. Terug binnen beginnen de dingen mis te gaan als het kapsel van propere Jeanne in de war raakt. Genoot ze soms iets teveel van haar baantje? (Ze staat ineens wel heel sensueel schnitzels te maken...) Schuchtergeknuffelde zoon met dominant-seksuele neigingen merkt het meteen. Een imperfecte moeder die begint te voelen. Dat kán niet. De climax introduceert het inmiddels beruchte arthouse-cliché. Drie uur niks, één klap. Maar het had nog veel radicaler gehad. Eten gestreste konijnenmoeders hun kroost niet op?

Geen opmerkingen: