dinsdag 15 juli 2014

Identificazione di una Donna

Behoudens een samenwerking met Wenders was dit de laatste echte Antonioni. En 'ze' voelt ook zo. Heel eigen, maar ook archaïsch. Op een feestje babbelen wat personages over Mitterand. Mitterand!? Dat lijkt veel te dichtbij, een tijd waarin Antonioni niet meer thuishoort. Het gevoel van ontheemding past wel bij de adellijke cirkels waarin het hoofdpersonage zich begeeft. De filmregisseur (die ook uiterlijk wat op Antonioni lijkt) zoekt de ideale vrouw, en denkt ze te vinden in de vorm van een adellijke schone. De klassiek bleke jonge dame lijkt eerder Habsburgs dan Italiaans. Even uit de tijd dus. De twee beleven wat avontuurtjes – Identificazione is hoekig sexy – waarna de regisseur alleen achterblijft. Hij zoekt en zoekt. Maar het moment 'dat ie stil kan zijn met een vrouw' of 'Een vrouw beleven alsof ze de natuur zelf is' blijft onbereikbaar. Naast een paar van deze rake filosofische teksten blijven twee subjectivistische momentjes me bij. Beide zitten al vroeg in de film. Het eerste moment is een shot van een pittoresk uitzicht vanuit het appartement van de regisseur. Alsof dat schilderij van Magritte voor het raam staat. Het tweede momentje is muzikaal. De regisseur hoort het kinderstemmetje van zijn neefje (een sci-fi fan) op het antwoordapparaat. Hij zet vervolgens zelf maar een Boards of Canada-achtige synthsplaat op!

Geen opmerkingen: